Lisää onnellisuushormoneja arkeen

Oletko huomannut, miten ihmismieli kiinnittää huomion automaattisesti negatiivisiin ja uhkaaviin asioihin? Syy löytyy evoluutiosta. Selviytymisen takia on ollut elintärkeää havaita vaara. Selvitäkseen elinympäristössään ihmisen kuten muidenkin eliöiden on ollut tärkeää tunnistaa, mikä on “hyvää” ja mikä “pahaa”.  Pahat asiat uhkaavat hyvinvointia ja voivat synnyttää vaaraa, joten niitä pitää välttää. Nykypäivän uutisoinnissakin on nähtävissä katastrofikeskeisyys. Uutisissa kerrotaan luonnonkatastrofeista, onnettomuuksista, viruksista, rikoksista jne.  Vaara herättää mielenkiinnon. 

Omia aivojaan ja mieltään voi kuitenkin treenata huomioimaan paremmin iloiset ja myönteiset asiat. Kun pyrkii keskittymään positiivisiin asioihin ja onnistumisiin puutteiden ja uhkakuvien sijasta, se kasvattaa myönteisyyttä omassa arjessa. Itse harjoittelen tätä taitoa päivittäin. Myönteisellä mielialalla on suuri vaikutus motivaatioon ja hyvinvointiin, minkä sinäkin olet varmasti huomannut. 

Seuraavilla keinoilla minä pyrin kasvattamaan onnellisuushormonien määrää arjessani. 

  • Ulkoile päivänvalossa niin kasvatat serotoniinin määrää. 
  • Halaa ystävää tai kosketa kumppania pitkin, viipyilevin ja hitain sivelyin niin samalla oksitosiinin määrä kasvaa. 
  • Liiku ja treenaa niin vapautat samalla endorfiineja. 
  • Ota itsellesi pieniä osatavoitteita, jotka saavuttaessasi saat onnistumisen tunteen ja vapautat dopamiinia. 

Onnellisuushormoneista on kirjoitettu useita mielenkiintoisia artikkeleita.  Hyvä terveys -lehden artikkeli palautti taas aiheen mieleeni. Artikkeli luettavissa täällä.